Dones que fumen: ningú sap per a qui treballa

“Dona, defensa els teus drets. Concentra’t a la Cinquena Avinguda de Nova York el diumenge de Pasqua i encén la teva torxa per la llibertat: fuma!”. Fa 89 anys d’aquesta crida ideada per Edward Bernays (1892-1995), “el pare de la manipulació social”, per encàrrec del president de l’American Tobbacco Corporation. Ara fa un any  Josep Vicenç i Eres publicava a Núvol la història d’aquesta operació de màrqueting d’èxit, que en un any va aconseguir multiplicar per quatre el consum de tabac entre les dones. No es tractava només de fer publicitat, sinó d’una campanya per associar el “dret a fumar en públic” de les dones “a ser una persona de mentalitat progressista i (fou) una icona de la modernitat feminista”.

Podeu recuperar aquesta història a Núvol: Per què les dones encara fumen? 

Bernays es va inspirar en el psicòleg A.A. Brill, que havia fet una peculiar anàlisi psicoanalítica sobre l’hàbit de fumar. I va contractar models atractives amb les qui van assajar el paper de dónes alliberades per contestar les preguntes dels mitjans, que es van fer ampli ressò de la performance de la Cinquena Avinguda. Entre les noies “hi havia amigues progressistes del publicista i també sufragistes incitades per unes cartes que havia enviat a les organitzacions femenistes americanes” amb el text citat a l’inici d’aquesta entrada.

Tal com cita Josep Vicenç, una de les conseqüències d’aquell canvi de costums socials és que “el càncer de pulmó femení, que s’està convertint en una de les alertes sanitàries més inquietants, com ho demostra l’increment del 26% de la mortalitat entre les dones catalanes a causa d’aquesta patologia en els últims cinc anys”.

A primera vista sembla (i és) un cas de perversa manipulació social en favor d’unes grans corporacions sense escrúpols (en el cas del tabac demostrat abastament) a l’hora de crear-se un nou mercat.

Però també se’ns obre un interrogant. En una societat regida per sobre de tot pel mercat, les campanyes de les tabaqueres amb la seva amplia potència publicitària, quina contribució van fer a la difusió i avanç de la igualtat de drets entre homes i dones? L’any 1929 no era la seva motivació però, li deu res el moviment feminista a les tabaqueres?

No tenim resposta. Les tabaqueres només van estudiar com creixia el seu mercat entre les dones i com millorava el compte de resultats, però un cop més em temo que ningú sap per a qui treballa.

Lectura recomanada: 

Per què les dones encara fumen?   

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s