(18) Com llegir twitter per Sant Jordi

23 d’abril de 2030

Llegir per matar el drac

Capçalera: El pantocrator, influencer del segle XII

Va arribar Sant Jordi i, com tothom era a casa cansat de llegir, aquell dia es van posar a escriure… al twitter!  Si els literats s’havien posat nerviosos quan els còmics de TV els van okupar les paradetes de Sant Jordi, ara eren els còmics de TV els que intentaven mantenir les seves posicions al twitter resistint l’atac dels selfies d’influencers. Però això ja havia passat altres cops a la història.1

  1. L’antecedent més antic d’aquest procés es troba en un famós llibre de llibres titulat La Bíblia.
  2. Aquest llibre és com el teu perfil de twitter, on t’entren els tuïts dels apòstols i profetes (els tuitaires de l’època) dels que et fas seguidor.
  3. La versió de cada apòstol constitueix un llibre dins la bíblia i conté petites variacions de punts de vista sobre la història comuna que expliquen, que esdevé sagrada per l’usuari.
  4. La història s’explica a través de missatges curts o tuïts anomenats versicles que s’agrupen en fils que constitueixen els capítols de cada llibre de la bíblia.
  5. No cal llegir-se tota la Bíblia, si un profeta no és del teu gust l’apartes o bloqueges i et quedes satisfet amb la coherència de la teva selecció, que en últim cas és el que esdevé sagrat, es a dir veritat per al lector-usuari.

Per Sant Jordi els literats i els còmics de TV és van unir a la resistència amb arguments ja proclamats en un dels llibres de la Bíblia:

  1. “Els invents perversos de l’enginy humà no ens han pas esgarriat, ni tampoc el treball estèril dels pintors d’imatges il·lusòries amb les seves figures empastifades de colors bigarrats.
  2.  Els insensats s’apassionen contemplant-les, i es deleixen per la forma inerta d’una imatge sense vida.
  3. Els qui fabriquen els ídols i els qui s’hi interessen o els adoren, s’enamoren del mal i es fan mereixedors de les vanes esperances que dels ídols es poden esperar.” (Saviesa de Salomó, 15)

Certament la Bíblia és com un discurs de Fidel escrit en fils de tuïts. Per més interessant que la trobis és pesada de seguir. Però l’erudita resistència va ignorar les lliçons de la història. Les mesures d’impacte del Twitter Analytics certifiquen que els tuits que contenen imatges  augmenten exponencialment l’engagement.

Fer-ho “tot per l’audiència” tampoc és un invent contemporani. Ja ho practicava l’església catòlica que va farcir el temple d’imatges de sants i retaules romànics per omplir de seguidors les seves representacions dominicals, passant olímpicament del citat mandat de Deu a la bíblia.

La història ens diu que plorar perquè els influencers s’han fet els amos de l’espai comunicatiu per Sant Jordi i donar les culpes al coronavirus és propi de còmics poc il·lustrats. Literalment.

1. Cap semblança amb la realitat és coincidència. Això és una obra literària però els autors es reconeixen incapaços d’imaginar situacions inexistents i per tant no assumiran cap responsabilitat

Demà, dia 19 de deu anys confinats

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s